Στις 2 Νοεμβρίου 1912, λίγες ημέρες μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, ο ελληνικός στόλος με επικεφαλής το θωρηκτό «Αβέρωφ» κατευθύνθηκε προς τον Άθω. Οι Αγιορείτες μοναχοί υποδέχθηκαν τα ελληνικά πλοία με κωδωνοκρουσίες και δοξολογίες, ενώ ο στόλος ανταπέδωσε με χαιρετιστήριες βολές. Το αντιτορπιλικό «Θύελλα» αποβίβασε λόχο 40 ανδρών στη Δάφνη, που προχώρησε στις Καρυές για να διασφαλίσει την τάξη και την παράδοση του τόπου. Ο Οθωμανός διοικητής υπέγραψε την παράδοση χωρίς αντίσταση, και το Άγιον Όρος εντάχθηκε στο ελληνικό κράτος.

Κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών, υπήρξαν μικρές εντάσεις με βουλγαρικά αποσπάσματα, ιδίως στη Μονή Ζωγράφου, όπου σημειώθηκαν ένοπλα επεισόδια. Ωστόσο, με τη λήξη του Α΄ Βαλκανικού Πολέμου, ολόκληρη η Χαλκιδική και ο Άθως τέθηκαν υπό ελληνικό έλεγχο.

Στο διπλωματικό πεδίο, η τύχη του Αγίου Όρους αποτέλεσε αντικείμενο διαβουλεύσεων μεταξύ των Μεγάλων Δυνάμεων. Η Ρωσία επιδίωξε να εξασφαλίσει διεθνές καθεστώς αυτονομίας για το Άγιον Όρος, υπό την προστασία των ορθόδοξων κρατών, ωστόσο η ελληνική διπλωματία πέτυχε την οριστική ενσωμάτωση του στο ελληνικό κράτος. Με τη Συνθήκη του Βουκουρεστίου το 1913, ο Άθως αναγνωρίστηκε ως ελληνικό έδαφος, ενώ διατηρήθηκε η αυτοδιοίκησή του.

Η συμβολή του ελληνικού ναυτικού υπήρξε καθοριστική. Ο Στόλος του Αιγαίου, υπό τον ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη, εξασφάλισε την κυριαρχία στη θάλασσα, αποκόπτοντας τον οθωμανικό στόλο και επιτρέποντας την ταχεία απελευθέρωση των παραλίων.

Η απελευθέρωση του Αγίου Όρους είχε τεράστια εθνική και πολιτιστική σημασία. Ο Άθως αποτέλεσε σύμβολο πνευματικής ελευθερίας και ελληνικής συνέχειας. Μετά το 1912, το ελληνικό κράτος αναγνώρισε πλήρως την αυτοδιοίκηση και το μοναστικό καθεστώς του, το οποίο κατοχυρώθηκε επίσημα με τον Καταστατικό Χάρτη του 1926. Έκτοτε, το Άγιον Όρος παραμένει αναπόσπαστο τμήμα της ελληνικής επικράτειας και παγκόσμιο κέντρο της Ορθοδοξίας.

Κάνε κλικ εδώ και ενημερώσου άμεσα στο Google News με όλα τα νέα του xalkidikipolitiki.com

Πρόσθεσέ μας στο Feed της Google