Το ταξίδι στον Δήμο Δωδώνης ήταν μια ήταν ξεχωριστή εμπειρία και γνωριμία με την περιοχή της Ηπείρου ,την γη των Μολοσσών,όπου η αρχαία πέτρα του ασβεστόλιθου χιλιάδες χρόνια τώρα στέκεται  αγέρωχη ,στο μαντείο, στο αρχαίο θέατρο,στις βυζαντινές εκκλησιές, στα χωριά που σκαρφαλωμένα αμφιθεατρικά στην οροσειρά της Πίνδου.

Δίνουν στον επισκέπτη μια εικόνα μοναδική που σε συνδυασμό με τα  κατάφυτα δάση της και τον Αχέροντα ποταμό με τους μύθους που περιβάλλουν αυτόν τον ενεργειακό τόπο,ταξιδεύει τον νου στην διαχρονία,εναλλάσσοντας την εικόνα από την κλασική αρχαιότητα στην βυζαντινή εποχή με τις αγιογραφίες ζωγραφισμένες στην πέτρα των εκκλησιών και τα πέτρινα σπίτια και πεζούλια δίνουν την εικόνα του Ηπειρώτη καλλιτέχνη που δούλεψε με αυτό το υλικό ,την πέτρα ,χιλιάδες χρόνια μέχρι και σήμερα και ταξίδεψε αυτή την τέχνη ανά την Ελλάδα σε δημόσια κτήρια, εκκλησιές και σπίτια .

Το πρόγραμμα  Milestones II Project μας έδωσε την δυνατότητα να δούμε αυτόν το πολιτιστικό πλούτο να γνωρίσουμε την γαστρονομία και να απολαύσουμε την ζεστή φιλοξενία των ντόπιων .

Ο κύριος Νίκος Ζαχαράκης  διπλωματούχος ξεναγός και υπεύθυνος του προγράμματος μας παραχώρησε συνέντευξη δίνοντας μας πληροφορίες για το πρόγραμμα  και τις περιοχές όπου ξεναγηθήκαμε.

Νίκος Ζαχαράκης Διπλωματούχος Ξεναγός Περιοχής Ιωαννίνων

Το πρόγραμμα που είναι σε εξέλιξη είναι το MileStoneς II και στο πλαίσιο αυτού οργανώσαμε αυτό το ταξίδι εξοικείωσης με στόχο την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς του δήμου Δωδώνης.

Ξεκινήσαμε από τον κατεξοχήν χώρο αναφοράς της Δωδώνης και συνεχίσαμε με τα Μουσεία. Επισκεφτήκαμε το Βιωματικό Λαογραφικό Μουσείο Πέρδικας, το Μουσείο Μεταβυζαντινής Τέχνης και το Ιστορικό Λαογραφικό Μουσείο που βρίσκονται στην Σκλίβανη .
Πήγαμε στο Χάνι του Εμίρ που φιλοξένησε το στρατηγείο του Ελληνικού Στρατού στη διάρκεια του Πολέμου 1912-13 και σήμερα το απόγευμα μετά την επίσκεψή μας στις πηγές του Αχέροντα στο Σιστρούνι συνεχίζουμε με το χωριό Μελιγγοί.

Τα σημεία επιλέχτηκαν γιατί ο αρχαιολογικός χώρος Δωδώνης είναι χώρος αναφοράς και ευρύτερα αναγνωρίσιμος και έχουμε να κάνουμε με τοπική παράδοση και ιστορία που αντανακλάται στο εσωτερικών των Λαογραφικών, Ιστορικών και Εκκλησιαστικών Συλλόγων που έχουμε.

Η Δωδώνη  έχει ιστορία από τον  8ο αιώνα π.χ. Συνδέεται με τη λατρεία του Δία, ένα από τα αρχαιότερα μαντεία που έχουμε στον Ελλαδικό χώρο και φυσικά είναι ένας χώρος ο οποίος συγκέντρωνε και αναδείκνυε όχι μόνο το θρησκευτικό, αλλά και το πολιτικό και το αθλητικό, ένας χώρος συμβολικός για τους αρχαίους Ηπειρώτες.

Τα Λαογραφικά Μουσεία της περιοχής είναι αποτέλεσμα της πρωτοβουλίας των τοπικών φορέων και παραγόντων, όπως για παράδειγμα το Βιωματικό Λαογραφικό Μουσείο Πέρδικας που είναι προϊόν συνεργασίας τοπικών Συλλόγων, ονομάζεται βιωματικό γιατί οι επισκέπτες έρχονται σε επαφή με τα αντικείμενα και εντάσσεται σε εκπαιδευτικά προγράμματα για τον ίδιο λόγο.

Η Σκλίβανη  από την άλλη είναι ένα χωριό με πολύ μεγάλη ιστορία και 28 εκκλησίες. Όλα τα αντικείμενα από τις Εκκλησίες φιλοξενούνται και συντηρούνται στις προθήκες του Μεταβυζαντινού Μουσείου. Και το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο το εύρος του οποίου ξεκινάει από τα τέλη 190υ αρχές 20ου αιώνα και φτάνουμε στην εθνική αντίσταση.

Τα διασυνοριακά προγράμματα είναι χρήσιμα  γιατί η Ήπειρος ως Άπειρος Χώρα γεφυρώνει τα σύνορα και ρίχνει γέφυρες. Η ύπαρξη των συνδετικών στοιχείων καταδεικνύεται μέσα από τις ομοιότητες. Είναι ένας χώρος ομοιότητες  που αναδεικνύονται μέσω των προγραμμάτων που ενώνουν και δεν χωρίζουν.

Πήγαμε και στο Σιστρούνι όπου είναι οι πηγές του Αχέροντα. Ο  ποταμός που συνδέεται με τις μεταθανάτιες δοξασίες των αρχαίων, εκεί που χάνονται τα νερά του πίστευαν ότι είναι η πύλη εισόδου του κάτω Κόσμου, το Βασίλειο των Νεκρών. Η ευρύτερη περιοχή συνδέεται με δοξασίες αν λάβουμε υπόψιν ότι σε κοντινή σχετικά απόσταση είναι και το νεκρομαντείο του Αχέροντα.

Τελικός σταθμός είναι το Χωριό Μελιγγοί, η Γιανοπλάτειος Σχολή. Είναι το κατεξοχήν παράδειγμα όπου ένα κτίριο χτίζεται με δαπάνες ευεργέτη τοπικού, που σήμερα λειτουργεί ως μουσείο και χώρος περιοδικών εκθέσεων.