Αποκάλυψη του Μητροπολίτη Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου κ.κ. Ανδρέα

Από τη Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου είχε ξεκινήσει εδώ και χρόνια η δυνατότητα δεύτερου γάμου, μετά από αίτημα αποσπασμένου ιερέα, το οποίο και εστάλη στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και εγκρίθηκε τότε, όπως αποκάλυψε στην “ΚΡΗΤΗ ΤV” χθες ο Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου κ.κ. Ανδρέας, με αφορμή την αποκάλυψη της εφημερίδας ”Νέα Κρήτη” για την ιστορική απόφαση να επιτρέπεται πλέον – υπό προϋποθέσεις – ο δεύτερος γάμος κληρικών στον χώρο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Είναι μία απόφαση-τομή και ταυτόχρονα σταθμός για την εκκλησιαστική ζωή των κληρικών του κλίματος και της δικαιοδοσίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στο οποίο υπάγεται και η Κρήτη, από την Αγία και Ιερά Σύνοδό του.

«Εμείς, η Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου δηλαδή, είμαστε εκ των πρώτων Μητροπόλεων που αποκαταστήσαμε κληρικό σε δεύτερο γάμο. Ήταν κληρικός που ευρίσκετο εις τη διασπορά. Υπέβαλε το σχετικό αίτημα. Στείλαμε τον φάκελο στον Οικουμενικό Πατριάρχη. Παραπέφθη στην κανονική επιτροπή και τελικά δόθηκε η άδεια υπό του Παναγιωτάτου και της Αγίας και Ιεράς Συνόδου και ετελέσθη ο δεύτερος γάμος»…

Όπως αποκάλυψε χθες η εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, απαράβατη προϋπόθεση είναι το διαζύγιο να έχει εκδοθεί χωρίς υπαιτιότητα του κληρικού που υποβάλλει αίτημα για δεύτερο γάμο. Είτε σε χηρεία ο κληρικός, είτε διαζευγμένος, βασική προϋπόθεση είναι ότι θα πρέπει να μην έχει υπερβεί, κατά την υποβολή του αιτήματος για δεύτερο γάμο, τα 55 έτη, ή το 60ό έτος, αν έχει ανήλικα τέκνα.

«Όταν έχουμε μια περίπτωση δύσκολη», εξήγησε χθες ο Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου κ.κ. Ανδρέας, «δηλαδή όταν έχουμε μία περίπτωση που έχει πολλές άλλες αντικανονικές παραμέτρους, τότε εκ των πραγμάτων δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε το αίτημα αυτό, γιατί τότε δημιουργούμε σκανδαλισμό στη χριστιανική κοινότητα»…
Αξίζει να σημειωθεί πως η Εκκλησία της Κρήτης είχε σοβαρές επιφυλάξεις, κυρίως για το θέμα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Καθώς ο όρος «το διαζύγιο να έχει εκδοθεί χωρίς υπαιτιότητα του κληρικού» σκόνταφτε σε περιπτώσεις που η υπαιτιότητα θα ήταν δύσκολο να αποδειχτεί. Ωστόσο, η τελική εισήγηση και απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι ξεκάθαρη και προβλέπει, ανάμεσα στα άλλα, την έγγραφη συγκατάθεση του κληρικού στον Μητροπολίτη, στον οποίο θα απευθύνει το αίτημά του για επεξεργασία και λεπτούς χειρισμούς όλων των στοιχείων που θα περιλαμβάνει ο φάκελος του αιτήματος.

«Υποβάλλουμε λοιπόν τον σχετικό φάκελο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και συγκεκριμένα στη Συνοδική Επιτροπή, η οποία αποφαίνεται εάν μπορούν και τηρούνται οι όροι για να γίνει ο δεύτερος γάμος. Η σχετική απόφαση στη συνέχεια πηγαίνει στην Αγία και Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία αποφαίνεται και ο Πατριάρχης κοινοποιεί τη σχετική απόφαση του ιδίου και της Αγίας και Ιεράς Συνόδου στον ενδιαφερόμενο Μητροπολίτη», σύμφωνα με όσα δήλωσε στην “ΚΡΗΤΗ ΤV” χθες ο Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου κ.κ. Ανδρέας.

Όπως γράφαμε, λοιπόν, χθες, το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποφάσισε να επιτρέψει τον δεύτερο γάμο έγγαμων κληρικών που τελούν σε χηρεία ή ακόμη και σε διάζευξη, σπάζοντας ένα ταμπού αιώνων με μια καινοτόμο απόφαση, απαντώντας σε ένα αίτημα δεκαετιών των απλών κληρικών, προσαρμοζόμενο απόλυτα με μια πραγματικότητα που για πολλούς κληρικούς συνεπαγόταν ταλαιπωρία ή και μεθόδους μετακίνησης για τον σκοπό αυτό προσωρινά σε άλλα Πατριαρχεία, όπως της Σερβίας, όπου η απαγόρευση τέλεσης δεύτερου γάμου για λόγους χηρείας ή διάζευξης δεν υφίστατο. Αποτέλεσμα ή έστω και προσωρινή αποδυνάμωση του σώματος των κληρικών από το σώμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και η αντίστοιχη ενδυνάμωση άλλων Ορθόδοξων Πατριαρχείων.
Σε μια συνεδρίαση την περασμένη Τρίτη, εν μέσω και οξύτατων αντιδράσεων, με ισχυρή όμως πλειοψηφία, η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στην οποία αυτή την περίοδο μετέχει και ο Κρητικός Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Μακάριος Γρινιεζάκης, υπό την προεδρία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου του Α’, έλαβε τη σχετική απόφαση, μετά από νομικές και εκκλησιολογικές εισηγήσεις, με την οποία επιτρέπει πλέον στους κληρικούς της δικαιοδοσίας της, όπου ως τέτοιοι στον Ελλαδικό χώρο αφορούν τους κληρικούς στην Εκκλησία Κρήτης και της Δωδεκανήσου.

Οι αυστηροί όροι και προϋποθέσεις

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο σημειώνει στη σχετική του καινοτόμο απόφαση ως σκεπτικό ότι, ενώ για τους έγγαμους κληρικούς που τελούν σε κατάσταση χηρείας η διαδικασία είναι απλούστερη για την τέλεση δεύτερου γάμου, αντίθετα, ειδικά για την περίπτωση κληρικών που έχουν περιέλθει τελεσίδικα σε λύση γάμου κι είναι διαζευγμένοι, υπάρχει μία κομβικής σημασίας απαράβατη προϋπόθεση: «Το διαζύγιο θα πρέπει να έχει εκδοθεί χωρίς υπαιτιότητα του κληρικού, που υποβάλει αίτημα για δεύτερο γάμο».
Οι υπόλοιποι όροι και προϋποθέσεις μελετώνται ήδη, ώστε να εκδοθούν οι σχετικές με τις περιστάσεις εγκύκλιοι και διατάγματα. Τέτοιες εγκύκλιοι και διατάγματα, ώστε να καλύπτουν τους κληρικούς σε όλα εκείνα τα κράτη όπου το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει διοικητική και εκκλησιαστική δικαιοδοσία, αλλά ισχύει διαφορετικό νομικό και κρατικό πλαίσιο. Ωστόσο, είτε σε χηρεία ο κληρικός, είτε διαζευγμένος, μια ακόμη βασική προϋπόθεσή είναι ότι θα πρέπει να μην έχει υπερβεί, κατά την υποβολή του αιτήματος για δεύτερο γάμο, τα 55 έτη ή το 60ό έτος, αν έχει ανήλικα τέκνα.

Οι αντιδράσεις της Εκκλησίας Κρήτης

Σημειώνεται ότι η Εκκλησία της Κρήτης, σύμφωνα με αποκλειστικές μας πληροφορίες, εξέφρασε διά των ιεραρχών της, αρχικά, σοβαρές επιφυλάξεις, οι οποίες αφορούσαν κατά βάση τον όρο: «Το διαζύγιο θα πρέπει να έχει εκδοθεί χωρίς υπαιτιότητα του κληρικού, που υποβάλει αίτημα για δεύτερο γάμο». Όπως σημείωναν και πριν τη λήψη της τελικής απόφασης, το “ανυπαίτιο” του κληρικού, ιδίως όταν δεν αναφέρεται σε δικαστική απόφαση λύσης του πρώτου γάμου, όπως για περιπτώσεις υπερ-διετούς διάστασης ή συναινετικού διαζυγίου, θα ήταν δύσκολο να αποδειχτεί, αφού σε αυτή την περίπτωση θα προϋπόθετε τον χειρισμό λεπτών και ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων εκάστου κληρικού, που θα υπόβαλε αίτημα για δεύτερο γάμο. Αν δεν αναγραφόταν η μη υπαιτιότητά του για τη λύση του πρώτου γάμου, ο κατά τόπο ιεράρχης που θα έπρεπε να εξετάσει το σχετικό αίτημα του δεύτερου γάμου, αναρωτιόντουσαν στην Εκκλησία Κρήτης, πώς θα μπορούσε να λάβει γνώση και να επεξεργαστεί ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του κληρικού, όταν αυτό αντίκειται στη νομοθεσία;
Η απάντηση που δόθηκε με την τελική εισήγηση και απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο κρίσιμο αυτό ζήτημα ήταν καταλυτική, ώστε να υπερβεί την κατάσταση και να προχωρήσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην καινοτόμο απόφασή του για τέλεση δεύτερου γάμου των κληρικών της δικαιοδοσίας του, που τελούν είτε σε χηρεία είτε είναι διαζευγμένοι.

Ο κληρικός που αιτείται δεύτερο γάμο, αν δεν αναγράφεται στη δικαστική απόφαση η μη υπαιτιότητά του για το διαζύγιο του πρώτου, θα μπορεί να προσκομίζει όλα τα επίσημα ή άλλα προσωπικά αποδεικτικά στοιχεία αλλά και μαρτυρίες, που θα αποδεικνύουν την ανυπαιτιότητά του στο διαζύγιο του πρώτου γάμου. Ταυτόχρονα θα δίνει εγγράφως και τη συγκατάθεσή του στον οικείο Μητροπολίτη, στον οποίο θα απευθύνει το αίτημά του, για επεξεργασία και λεπτούς χειρισμούς υπό των στοιχείων αυτών, προκειμένου ο κατά τόπο ιεράρχης να διαμορφώσει τη σχετική του εισήγηση επί του αιτήματος του εν λόγω κληρικού για δεύτερο γάμο και πάντα προσαρμοζόμενος στη διαφορετική κρατική οντότητα, στην οποία υπάγεται ο εν λόγω κληρικός, όντας στην εκκλησιαστική-διοικητική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία εκτείνεται σε διαφορετικά κράτη ανά την υφήλιο και στις 5 ηπείρους. Με τον τρόπο αυτό, η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου ξεπέρασε και το σχετικό πρόσκομμα τεχνικής φύσης, που έθεσαν παράγοντες της Ιεραρχίας, και όχι μόνο, της Εκκλησίας Κρήτης.

Πηγή: ΚΡΗΤΗ TV