Σε μια κίνηση που σηματοδοτεί τη μετάβαση της εκπαίδευσης στη νέα ψηφιακή εποχή, η Ελλάδα θεσπίζει για πρώτη φορά ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στα σχολεία.
Με κοινή πρωτοβουλία των υπουργείων Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τίθενται σαφείς κανόνες που επιτρέπουν την αξιοποίηση της ΤΝ ως εργαλείο μάθησης, θέτοντας παράλληλα αυστηρά όρια για την προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών.
Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης καθίσταται προαιρετική και πραγματοποιείται αποκλειστικά υπό την εποπτεία εκπαιδευτικού, χωρίς να επηρεάζει την αξιολόγηση των μαθητών. Στόχος είναι να ενισχυθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, χωρίς να υποκαθίσταται η προσωπική προσπάθεια και η κριτική σκέψη.
Παράλληλα, εισάγονται για πρώτη φορά ρητές απαγορεύσεις που βάζουν «φρένο» σε καταχρηστικές πρακτικές, όπως η δημιουργία deepfake περιεχομένου χωρίς συναίνεση, η παραγωγή ψευδών πληροφοριών και η πλήρως αυτοματοποιημένη αξιολόγηση μαθητών.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προστασία προσωπικών δεδομένων, με αυστηρή απαγόρευση καταχώρισης στοιχείων που μπορούν να ταυτοποιήσουν μαθητές και εκπαιδευτικούς, όπως ονόματα, φωτογραφίες, φωνητικά δείγματα ή δεδομένα υγείας.
Σημαντική καινοτομία αποτελεί η θέσπιση του «Συντονιστή χρήσης ΤΝ» σε κάθε σχολική μονάδα, ο οποίος θα επιβλέπει την ορθή εφαρμογή των εργαλείων και θα λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για ζητήματα ασφάλειας.
Το νέο πλαίσιο συνοδεύεται από μέτρα αυξημένης ασφάλειας, όπως ανωνυμοποίηση δεδομένων, καταγραφή διαδικασιών και υποχρεωτικές αξιολογήσεις κινδύνου, ενώ πριν από κάθε εφαρμογή θα πραγματοποιείται ειδική εκτίμηση αντικτύπου για την προστασία προσωπικών δεδομένων.
Την ίδια ώρα, προβλέπονται ενημερωτικές δράσεις για μαθητές και γονείς, καθώς και επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, με στόχο τη σωστή και υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας.
Με τις νέες ρυθμίσεις, η Τεχνητή Νοημοσύνη εισέρχεται οργανωμένα στις σχολικές αίθουσες, όχι ως απειλή, αλλά ως ένα εργαλείο που, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση και να διαμορφώσει το σχολείο του μέλλοντος.